26-09-2022 20:00

Aandachtspunten voor jaarrekening 2022 en begroting 2023

Jaarrekening 2022

  • Maak een juiste waardering voor vaste activa en beleggingenBijna alle gemeenten hebben inmiddels de stap naar de nieuwe waarderingsgrondslag gemaakt. Daarbij moeten herwaarderingen en koersverschillen die door FRIS als incidentele baten worden verantwoord nog worden toegevoegd aan de daarvoor beschikbare bestemmingsreserves op de balans. Let op de splitsing van onroerende zaken en de daarmee verband houdende herwaarderingsreserves in kerkelijke en niet-kerkelijke activa. Mogelijk moeten zowel intern als in FRIS overboekingen gedaan worden.
  • Let op verantwoording van voorzieningenDe voorzieningen op de jaarrekening moeten toereikend zijn en gebaseerd op een onderhoudsplan. Een dergelijke voorziening valt niet onder de bestemmingsreserves in rubriek 21, maar onder de voorzieningen in rubriek 22.
  • Voeg een bestuursverslag toeBij de jaarrekening moet een bestuursverslag worden gevoegd met daarin niet alleen een toelichting op de financiële cijfers, maar ook op bijzondere ontwikkelingen in het afgelopen jaar en mogelijk geplande ontwikkelingen in 2023.
  • Extra financieel overzicht gemeenten met eigen begraafplaatsGemeenten met eigen begraafplaats moeten de cijfers hiervan op de juiste manier verwerken in FRIS. Om deze cijfers te kunnen beoordelen moeten de betreffende gemeenten een financieel overzicht van de begraafplaats als bijlage toevoegen aan de jaarrekening. De handleiding en de vraagtekentjes op diverse schermen in FRIS geven informatie en voorbeelden. 

Begroting 2023 

Uiterlijk 15 december moet de begroting over het nieuwe boekjaar 2023 zijn ingeleverd. Ook hierbij zijn een aantal aandachtspunten die hieronder worden toegelicht.

  • Houd rekening met forse kostenstijgingenDe enorm stijgende energiekosten en de verwachte inflatie in 2022 van bijna 10% en in 2023 van 2,6% zullen voor veel gemeenten gevolgen hebben voor de financiën. Daarom denkt een fors aantal gemeenten nu al na over tijdelijke praktische oplossingen, zoals het combineren van diensten in kerkgebouwen of het houden van diensten in een bijgebouw of kerkelijk centrum in plaats van in de kerk. Zeker is dat elke gemeente een eigen plan zal moeten opstellen om de hopelijk tijdelijke kostenstijging op te vangen. De kostenstijging zal ook consequenties hebben voor de diaconale taken van gemeenten. Ad hoc-beslissingen die gevolgen hebben voor de lange termijn zijn dan niet verstandig. Kijk vooruit en maak plannen voor het geval de onzekerheid langer zal duren.
  • Vul vragenlijsten digitaal in Omdat het handmatig invullen van vragenlijsten bij verklaringen veel tijd kost is het vanaf nu alleen mogelijk om deze digitaal in te vullen. Hierbij worden alleen de voor de eigen situatie relevante vragen gesteld. Het al dan niet digitaal ondertekenen blijft een eigen keuze, maar omdat het veel tijdwinst oplevert is het aan te raden om er gebruik van te maken.
  • ANBIVrijwel alle gemeenten en diaconieën hebben iets op de ANBI-pagina van hun website staan. Deze informatie is niet altijd actueel, wat wel noodzakelijk is volgens de ANBI-regels. Daarbij moet ook de link die onder Ai2 in FRIS getoond wordt en die je in LRP hebt opgegeven rechtstreeks naar de ANBI-pagina van je gemeente leiden. Dat gaat niet bij alle gemeenten goed. Daarom is het goed om voor de eigen gemeente even te checken of alles goed is ingevuld. Zie voor een verdere toelichting en eventuele automatische koppeling de handleiding.  

 

Bron: 'Protestantse Kerk in Nederland'

Share |

ssdfsdfds'

Agenda

 
MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Oktober 2025

Nog geen item's op de agenda voor deze maand

Agenda

 
MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Oktober 2025

Nog geen item's op de agenda voor deze maand